Teacher Union, Deelvraag 1

Beschreven beleid op het gebied van:

  • Criteria: Er is nieuwe onderwijswetgeving sinds 2008 voor alle scholen. Deze wetgeving is gericht op inclusief onderwijs. Gemeentes mogen zelf bepalen hoe ze de beschreven wetgeving in de praktijk uitvoeren. Uitgangspunt is dat ieder kind recht heeft op onderwijs in de eigen omgeving waarbij gelijkwaardigheid vooropstaat. IJsland kiest er bewust voor in deze wetgeving geen standaarden op te nemen die het handelen van leerkrachten zouden vormgeven. Ze willen de

leerkrachten eigenaarschap geven en vertrouwen op hun professionaliteit om het curriculum in de praktijk vorm te geven. Deze professionaliteit is gewaarborgd doordat alle leerkrachten een opleiding op masterniveau hebben gevolgd. Daarnaast heeft de vakbond een fonds voor professionalisering waar leerkrachten gebruik van kunnen maken. Autonomie en eigenaarschap van leerkrachten staat centraal.

 

  • Curriculum: Sinds 2011 is er nieuw nationaal curriculum. Elke school maakt zijn eigen curriculum op basis van het nationale curriculum. De herontwikkeling van het onderwijs vraagt om een goede samenwerking tussen de betrokkenen uit alle lagen van het onderwijs. Het gesprek met de leerkrachten is belangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen hetzelfde idee heeft bij inclusief onderwijs. De vakbond wil mensen, teacher leaders, vinden die binnen scholen het gesprek aangaan over inclusief onderwijs, hoe het eruit ziet en wat er voor nodig is. De vakbond geeft aan dat het nog lastig is om het beschreven beleid homogeen in de praktijk te implementeren. Wanneer scholen extra geld nodig hebben om leerlingen met special needs te ondersteunen is het nu nog nodig dat deze leerlingen worden gediagnosticeerd. De vakbond wil van dit “labelen” af omdat het niet aansluit bij de visie op inclusief onderwijs. Ze willen dat de scholen zelf bepalen hoe ze hun gelden inzetten om de leerlingen met special needs te ondersteunen. Er wordt gewerkt aan een bottom up beleid.

 

  • Toetsen: De kwaliteit van het onderwijs wordt gecontroleerd door een onderwijsinspectie. Door geografische problemen worden de meeste scholen slecht een keer per 15 jaar bezocht door de onderwijsinspectie. Er volgt geen follow-up na deze inspecties. De vrijblijvendheid is groot waardoor het afhankelijk van de scholen is wat ze doen met de uitkomsten van de inspectie.

 

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s