Klettaskóli, verslag

Na alle bezoeken bleven wij ons afvragen: waar zijn nu die ernstig gehandicapte leerlingen?

nyr_i_klettaskola_02Meerdere keren hoorden we de naam Klettaskoli vallen. Via Soffia Palsdottir, van het informal education, zijn we in contact gekomen met Valderdur Marinosdottir, adjunct-directeur van de Klettaskoli. Donderdagmiddag konden we langskomen voor een rondleiding door de school. Geweldig om te zien wat een gepassioneerde mensen op deze school werken. Klettaskoli is een school voor meervoudig gehandicapte leerlingen van 6 tot 16 jaar. De afgelopen jaren is de school fors gegroeid en heeft nu 135 leerlingen. Zoals eerder beschreven zijn ouders in IJsland vrij om te kiezen of hun kind naar regulier of speciaal onderwijs gaan. Valderdur vertelt dat het regulier onderwijs niet genoeg geld en middelen heeft om deze leerlingen optimaal te onderwijzen en dat daarom veel ouders toch kiezen voor speciaal onderwijs.

De Klettaskoli heeft de groepen heterogeen ingedeeld; er zitten leerlingen met en zonder fysieke beperkingen in een groep. De school is van mening dat de leerlingen op deze manier nog van elkaar kunnen leren. Deze kans is kleiner wanneer er alleen leerlingen met gelijke problematieken in een groep zitten.

In iedere groep zitten 8 leerlingen met minimaal 2 leerkrachten en een aantal assistenten. Veel leerlingen hebben 1 op 1 begeleiding nodig. Er zijn vele faciliteiten beschikbaar in de school. Zo heeft iedere leerling een eigen iPad, is er een snoezelruimte en wordt er ABA- training gegeven aan de leerlingen die nog te veel gedragsproblemen vertonen om actief aan het onderwijs te kunnen deelnemen. In 2019 beschikt de school over een eigen zwembad en gymzaal. Hier zullen fysiotherapeuten aan het werk kunnen gaan met de leerlingen. Er is veel aandacht voor handvaardigheid, hiervoor zijn speciale leerkrachten in dienst en prachtige ruimtes beschikbaar. Wat opvalt is dat er geen verpleegkundige werkzaam is op de school. De leerkrachten dienen zelf medicatie toe. Valderdur hoopt dat dit volgend schooljaar zal veranderen.

Leerkrachten krijgen veel eigenaarschap en autonomie. Zij maken zelf plannen voor hun leerlingen, afgestemd op de onderwijsbehoeften. Het werk van de leerkrachten wordt niet gecontroleerd. Wel worden er gesprekken gevoerd en kan soms gevraagd worden of de gemaakte plannen wel echt handig zijn. Bevlogenheid en betrokkenheid is wat het team kenmerkt, dit was duidelijk voelbaar in de school.

 

De Klettaskoli heeft de verantwoording over een participatieklas in een reguliere basisschool in Reykjavik. Hier wordt getracht 6 leerlingen te laten participeren in een reguliere onderwijssetting. Valderdur vindt dit niet genoeg en zou dit graag willen uitbreiden. In de praktijk is dit echter lastig. Veel leerlingen starten in het reguliere onderwijs, maar komen na een aantal jaren toch naar de Klettaskoli.

 

De directie slaagt erin het team veel eigenaarschap te geven. Er is een groot vertrouwen in de expertise van de leerkrachten!

Advertentie

Een reactie op “Klettaskóli, verslag

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s