Fjölbrautarskólinn, Deelvraag 2

We spreken met Ágústa Unnur Gunnarsdóttir

Zij heeft 30 jaar ervaring als docent Deens en is de laatste tien jaar verantwoordelijk voor de communicatie, pr en internationalisering. De school heeft 1200 leerlingen en 110 docenten/medewerkers.

1 deelvraag2: “Hoe worden leraren voorbereid op het uitvoeren van het door de overheid beschreven beleid?”

Ten aanzien van de voorbereiding op het inclusieve onderwijs op IJsland heeft Agusta aangegeven dat het vormgeven van inclusief onderwijs meer bepaald wordt door de attitude van de docenten dan door de opleiding die de docenten hebben gevolgd.

Drie kenmerkende waarden die op Fjolbrautarskolinn genoemd worden als uitgangspunt voor deze “inclusieve” attitude, zijn:

  1. Respect
  2. Diversiteit
  3. Creativiteit

Deze waarden worden voelbaar geleefd op deze school. Tijdens de rondleiding door onze school hebben we o.a. de volgende zaken geobserveerd:

  • Op een foto van afgestudeerden staat ook een leerling met het syndroom van Down.
  • Een Poster van Hit Husit hangt op het prikbord. Dit betekent samenwerking met deze organisatie.
  • Docenten ontbijten gezamenlijk in een gezellig ogende docentenkamer met een kantine erbij, waar ook ’s middags warme maaltijden worden geserveerd.
  • Er is rust op de gangen, leerlingen lopen of zitten rustig, praten met elkaar of zitten in kleine groepen in een klas.
  • Er hangt en staat door leerlingen gemaakte kunst, door leerlingen gemaakt.
  • Leerlingen gebruiken de telefoon zowel op de gang als ook in de les, persoonlijk of ter ondersteuning van het onderwijs.

 

Agusta vertelt dat er 14 studielijnen zijn en 1 lijn voor minder valide leerlingen die niet over de benodigde vaardigheden of benodigd taalniveau beschikken. Elke lijn heeft een eigen curriculum. Studenten volgen een individuele leerlijn, maken eigen keuzes binnen het curriculum. Er is dus eigenlijk sprake van 1200 individuele routes.

Er is een speciale klas voor studente met een verstandelijke handicap. Afhankelijk waar ze goed in zijn, kunnen ze invoegen in de normale lessen. Bv taal, kunst, computergebruik of houtbewerking.

Het onderwijs is modulair opgebouwd. Er zijn geen vaste klassen, maar wisselende groepen die elkaar ontmoeten in het bepaalde vak.

 

Elke student heeft zijn eigen rooster. Afhankelijk van hun vaardigheden en talenten en individuele keuzes. Er wordt wel geadviseerd en er zijn bepaalde zaken verplicht maar er is vooral veel ruimte voor diversiteit en creativiteit.
De studenten worden ondersteund in het maken van die (eigen) keuzes en ook in het goed kunnen studeren: er zijn zowel 3 counselors als mensen die bij praktische studievaardigheden of met taal helpen of bij de voorbereiding van examens. Dit gebeurt in samenwerking met de bibliotheek. Al met al is er dus veel individuele ondersteuning.
Er is bij aanvang van het jaar snel duidelijk welke extra faciliteiten de individuele studenten nodig hebben.
Nadat duidelijk is wat er aan de hand is met studenten, wordt er gekeken naar waar ze wel goed in zijn. Gedragsproblemen zijn er volgens Agusta amper.
Soms hebben studenten tussenuren vanwege het gepersonaliseerde onderwijs. In die tijd kunnen ze bijvoorbeeld hulp vragen in de bibliotheek. Daar is altijd een docent beschikbaar.

 

Van de 1200 studenten komen er 140 uit het buitenland, veel Polen en Filipijnen. (In IJsland 19.000 uit Polen). Polen kwamen om te werken bijvoorbeeld in de bouw, zij pakken het IJslands snel op. Filipijnen spreken snel Engels en zijn vrolijk.
Deze school staat in een wijk waar zowel duurdere als goedkopere huizen zijn, er wonen veel mensen van buitenlandse afkomst in deze wijk.
Deze school deed mee in Erasmus projecten.
De problemen wat betreft salariëring van docenten die we voorheen hoorden betreffen volgens Agusta vooral het primair onderwijs. Binnen het voortgezet onderwijs is de salariëring beter dan ooit. Agusta vertelt dat docenten trots zijn op hun vak en veel respect ontvangen. Er zijn op deze school geen vacatures, dus ook het probleem van gebrek aan jonge leerkrachten wordt niet herkend. We ontmoeten diverse studenten van het teachers college die hier stage lopen en les geven.

Een docent geeft 19 uur les in de week, daarnaast wordt er natuurlijk ook thuis gewerkt en zijn er goede faciliteiten. (Agusta heeft heel positieve ervaring op twee middelbare scholen). Er is een nieuwe overeenkomst waarin er onderscheid gemaakt wordt tussen het aantal uren dat bijvoorbeeld vergoed wordt aan sportdocenten en docenten van andere vakken die veel nakijkwerk hebben.

 

Docenten ervaren veel vrijheid en kunnen de wettelijke kaders, doelen en plannen implementeren zoals ze willen. Voor elk vak zijn de doelen helder verwoord en voor zowel docenten als studenten inzichtelijk.
Het is beschreven wat aan de orde moet komen tijdens de lessen, maar in de uitvoering heb docenten vrijheid.

 

Kunst is belangrijk en krijgt een expliciete plek in de school, zowel qua lessen als in exposities.

 

Lessen zijn teruggebracht van 80 naar 60 minuten.

 

Er is een lokaal waar yoga en meditatie gegeven wordt en studenten of docenten kunnen op de digitale leeromgeving ook zelfstandig gebruik maken van ingesproken meditaties.

 

Voor studenten met minder mogelijkheden, wordt er goed gekeken wat aansluit bij hun ontwikkeling. Studenten uit de buurt zijn als eerste welkom, indien nodig worden er minder eisen gesteld, er zijn limieten, maar er is veel afstemming op individuele ontwikkeling mogelijk.

Ook is er een support team voor docenten. Dit is vooral informeel: collegiale ondersteuning. Dit is soms wel moeilijk. Er zijn uitdagingen, maar ook nieuwe kansen door dit collegiale overleg. De meeste docenten hebben een zeer positieve houding en plaatsen de uitdagingen in een kader van ontwikkeling waarbij het streven is om mogelijkheden voor iedereen te creëren.
Andere scholen hebben bepaalde limieten voor examens om binnen te komen, maar hier kom je ook met 5jes en 6jes binnen. Niet iedereen hoeft advocaat te worden, wordt er gesteld.
Sommige ouders willen meer academisch onderwijs. Voor VO studenten kan er gekozen worden voor een extra jaar om voorbereid te zijn op de universiteit.
Studenten helpen elkaar ook, zo was een groep Filippijnse studenten met elkaar aan het lachen en overleggen in een hoek in de gang.
Agusta maakte warm en hartelijk fysiek contact met deze studenten, net als bij andere studenten is er een uitstraling van rustig met het eigen leerproces bezig kunnen zijn.
Bij het klassenmanagement aan deze individueel gerichte studenten zijn er ook zaken geregeld om de aandacht van de studenten bij de les te houden:

  • een grote spiegel in het lokaal maakt zichtbaar of studenten bij het werken op de laptop niet afwijken van de site of het onderwerp dat centraal staat.
  • De regel dat als je perse je telefoon wilt gebruiken, je dan uit het lokaal gaat, zorgt ervoor dat studenten rustig in het lokaal blijven en van de telefoon afblijven; Vaak moeten ze de telefoon rechts op hun tafel neerleggen.

 

Samenvattend kan gesteld worden dat behalve inhoudelijke deskundigheid de grondhouding van docenten bepalend is voor het kunnen uitvoeren van dit individueel en ook inclusief gerichte onderwijs. De school wordt gezien als een afspiegeling van de maatschappij waarin ook respect, diversiteit en creativiteit gevraagd wordt. Vanaf het begin af aan worden deze waarden en een positieve en accepterende houding vanuit de al bestaande schoolcultuur aan studenten en ook weer nieuwe docenten voorgeleefd. Losjes en ontspannen richt men zich doelbewust op een optimale ontwikkeling, van iedere jongere die komt.

 

2 reacties op ‘Fjölbrautarskólinn, Deelvraag 2

  1. Hoe reageren de leerlingen met handicap op de vele wisselingen om les te kunnen volgen op niveau bij het modulate onderwijs en het hebben van geen vaste klas?

    Like

    1. Om te beginnen zag ik dat er verschillende handicaps waren.
      Er waren leerlingen met een fysieke handicap. Zij hadden een rolstoel en ernaast zat een persoonlijke begeleider die voor de transfer zorgde.
      Er waren ook leerlingen met een intellectuele beperking (down syndroom). Ook zij hadden begeleiders al was het niet één op één.
      De docent was zeer flexibel. Er zijn video-opnames of foto’s gemaakt door Bert als ik mij niet vergis. Daar kan het nog op nagekeken worden.
      De docent gaf veel ruimte voor inbreng, kon goed luisteren maar liet zich niet uit het veld slaan. Ook niet toen leerlingen gingen fladderen, hyperventileren en toen een meisje met syndroom van down tijdelijk de les overnam.
      De eindopdracht bestaat uit een essay. Kennelijk zijn deze leerlingen, die van tevoren geselecteerd worden, daartoe in staat.
      Er is een ppt presentatie gestuurd naar Corma. Daarin staan de doelen die deze studenten moeten halen en volgens mij ook een link naar een voorbeeld van het werk van een van deze studenten.

      De leerlingen hebben wel een vaste klas. Het is een cohort. Ze trekken twee jaar met elkaar op.

      Hartelijke groet,

      Gerben

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s