University of Reykjavik, Deelvraag 2

Deelvraag2: Hoe worden leraren voorbereid op het uitvoeren van het door de overheid beschreven beleid?

Professor Gudrun V. Stefansdottir en Ruth Jorgensdottir Rauterberg presenteren het “Vocational study program” voor gehandicapte studenten aan de universiteit van Reykjavik, Stakkahlid 105 te Reykjavik. Het Vocational study program bestaat uit een universitair programma aangeboden aan een groep van vijftien gehandicapte studenten. Middels activerende didactiek en peercoaching door studenten die het teacher education program van de opleiding social educator volgen, nemen gehandicapte studenten deel aan het universitaire onderwijssysteem. Ze krijgen les van een groep professoren/docenten die hun programma aanpassen aan de specifieke behoeften van deze doelgroep.

Deze integratie op universitair niveau blijkt zowel voor de gehandicapte studenten, en voor de docenten bijzonder leerzaam en verrijkend. Door de aanwezigheid van gehandicapte studenten op de universiteit worden zowel docenten en reguliere studenten aangespoord deze ervaringen in hun verdere professionele loopbaan mee te nemen. Onvoorwaardelijke acceptatie is hierbij de basishouding.

In 2007 is het opleidingsprogramma als een tweejarig opleidingstraject gestart. Inmiddels zijn er vijf groepen afgestudeerd sinds 2009. Het aantal gehandicapte studenten dat toegelaten wordt is 15 studenten. Het programma omvat 60 ECT. Het eerste jaar is vast omschreven, in het tweede jaar zijn er keuzemogelijkheden voor de studenten.
Het vocational programma heeft als doel gehandicapte studenten voor te bereiden op specifieke banen in de reguliere arbeidsmarkt. Dit wordt bereikt door kansen te bevorderen en een gelijke benadering bewerkstelligen. Hierdoor wordt inclusie zowel in de opleiding als in de samenleving bereikt. 40% van de afgestudeerden vindt een baan, waarvan het grootste aantal in het onderwijs.

Tijdens ons bezoek aan de opleiding waren de studenten aanwezig en vele vragen werden door hen persoonlijke beantwoord en de presentatie werd uitvoerig aangevuld met opmerkingen en voorbeelden uit de groep.
Prof. Stefansdottir is initiatiefnemer van de opleiding. Zij werd enthousiast voor dit programma doordat zij zag hoe er in Ierland gewerkt werd. Daar werd als enig ander land in Europa sinds 2005 met dit programma voor gehandicapten gewerkt. Buiten Europa draaien dergelijke programma in Canada en de VS sinds 1993. Prof. Stefansdottir is in samenwerking met de universiteit en het ministerie van onderwijs de opleiding gestart in Reijkjavik.

Tijdens de presentatie hebben we vragen gesteld over de voorbereiding van docenten om voldoende vertrouwd te worden met het uitvoeren van inclusief onderwijs op IJsland. Het Vocational study program is hier een duidelijke praktische uitwerking van. Zowel Professor Gudrun Stefansdottir en Ruth Jorgensdottir gaven beide als reactie dat docenten het niet moeten hebben van het aanleren van vaardigheden tijdens hun studie, maar van het aannemen en ervaren van een open mindset gebaseerd op onvoorwaardelijke acceptatie en zien van mogelijkheden. Wij zijn van mening dat het Vocational study program hier een duidelijke bijdrage aan levert.

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s